Rijksmuseum: Hoe maak je mentale gezondheid bespreekbaar in het Rijksmuseum?

Het Rijksmuseum, de trots van Amsterdam. Je vindt er de wereldberoemde Nachtwacht en duizenden andere kunstwerken. Jaarlijks komen er miljoenen(!) bezoekers over de vloer. Kunst is goed voor creativiteit, maar wist je dat het ook goed is voor je mentale gezondheid? 

 

Uit onderzoek blijkt dat kunst allerlei positieve effecten heeft op hoe we ons mentaal voelen. Het is zelfs bewezen dat een bezoek aan een museum goed is voor de mentale gezondheid!  

 

Na geïnspireerd te worden door andere landen, waar je met een doktersbriefje gratis(!) naar het museum kan, en andere initiatieven van musea, willen ze er graag zelf mee aan de slag. Het Rijksmuseum heeft al verschillende programma’s ondernomen, maar vraagt zich af hoe een programma voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar eruit zou moeten zien.  

 

Daaruit is de volgende challenge gevloeid: Hoe kan het Rijksmuseum een steentje bijdragen aan het bespreekbaar maken van mentale gezondheid onder deze groep studenten?  Bedenk een activiteit, programma of product waarmee mentale gezondheid onder jongeren bespreekbaar wordt in het Rijksmuseum.  
 

De studenten gaan aan de slag met het bedenken van een programma dat georganiseerd kan worden in het Rijkmuseum. Ze hebben veel creatieve vrijheid in hoe dit programma eruit komt te zien. 


Een heel mooi doel! Door zelf te gaan ontdekken wat voor invloed kunst heeft op hun eigen mentale gezondheid én hoe de studenten worden gemotiveerd om kwetsbare gesprekken te voeren, wordt het een bijzonder betekenisvolle challenge.  

BIMHUIS: Verbind de buurt!

Het BIMHUIS in Amsterdam is 1 van de 3 podiums in de hele wereld(!) die speciaal voor jazz is gebouwd. Amsterdam is daarmee een van de belangrijkste jazz-steden in de wereld. Het BIMHUIS zorgt ervoor dat je naast oudere en bekende muziek óók naar nieuwe muziek kunt luisteren. Niet alleen in het gebouw, maar ook op YouTube en op platen die zijn uitgebracht door hun eigen platenlabel kun je altijd en overal op de wereld luisteren naar de prachtige muziek van het BIMHUIS. 

 

De locatie van het BIMHUIS is in Amsterdam-Oost. Direct aan ’t IJ. Het BIMHUIS vindt het belangrijk om die verbondenheid die ze over de hele wereld al hebben, ook in hun eigen buurt te creëren. Daarbij willen ze een ontmoetingsplek zijn voor Amsterdam. Amsterdam-Oost is een stadsdeel waar veel verschillende soorten mensen zijn; studenten wonen hier tussen jonge gezinnen en ouderen, naast woningen staan er ook veel kantoren. En hoe verbind je nu al deze verschillende soorten mensen? 

 

Hieruit kwam de challenge voort: bedenk een evenement binnen, of buiten het BIMHUIS wat de organisatie met de buurt in verbinding brengt én met elkaar. 

 

Deze challenge roept een hoop vragen en ideeën op:  

  • Wat moeten ze organiseren om mensen uit Amsterdam-Oost om elkaar en/of het BIMHUIS beter te leren kennen?  
  • Hoe verbind je mensen met elkaar? 
  • Moet het evenement in het BIMHUIS of ergens in het stadsdeel plaatsvinden?  
  • Wie zijn de mensen uit de buurt en wat vinden ze belangrijk en leuk?  

 

De studenten kunnen al hun creativiteit kwijt in deze mooie challenge! 

Paradiso: Een tweedelige challenge!

Paradiso is een begrip in Amsterdam dat al meer dan 50 jaar bestaat. Het is een poppodium waar veel mensen uit – en buiten – Amsterdam samenkomen om te genieten van verschillende soorten muziek. Paradiso wil een plek zijn voor alle Amsterdammers. 

 

Het is Paradiso opgevallen dat er te weinig jongeren aanwezig zijn bij de evenementen én op de werkvloer. Ze zien dat heel graag anders! Om dit probleem op te lossen zijn er twee dingen nodig:  

  1. De mbo- student moet Paradiso leren kennen 
  2. De mbo-student moet het leuk lijken om te werken bij deze bijzondere plek. 

Maar hoe doe je dat?  

 

Hierdoor hebben we gekozen voor niet één, maar twee challenges! 

De eerste challenge die vooral bedoeld is voor mbo-studenten die Paradiso nog niet kennen. Paradiso vraagt hen wat ze volgens de studenten moeten doen om dit poppodium bekend(er) te maken onder Amsterdamse mbo-studenten (zoals zichzelf en het groepje)? Bedenk iets om te organiseren voor mbo-studenten aan het begin van het schooljaar.
 

Bij deze challenge krijgen de studenten de kans om terug te denken aan de eerste weken van hun studieperiode. Wat misten ze zelf? Wat had bijgedragen aan de binding onder de studenten, maar ook met de stad Amsterdam én Paradiso?  

 

De tweede challenge is voor studenten die Paradiso wel al kennen:
Paradiso daagt de studenten uit om zich te plaatsen in de schoenen van de baas van Paradiso door te vragen: Wat kan de baas van Paradiso doen om ervoor te zorgen dat er meer jongeren bij Paradiso gaan werken, zoals bijvoorbeeld achter de bar, garderobe en ticketverkoop?  Wees creatief!
 

Het leuke is dat de studenten bij deze challenge vanuit hun eigen perspectief kunnen denken over hoe Paradiso juist hun eigen doelgroep kan aanspreken! En wie weet houden ze er zelf wel een baan aan over 😉. 

Alles over het thema en de challenges van traject 11!

Elke keer staat de challenge in het teken van een specifiek thema. Dit keer is het thema…. RE-DESIGN AMSTERDAM! 

 

We kunnen wel zeggen dat ons leven en de stad Amsterdam de afgelopen twee jaar compleet op z’n kop heeft gestaan. Wie had ooit gedacht dat we 1,5 meter afstand moeten houden. Of dat we, online onderwijs vanuit huis zouden krijgen. En dat alle plekken waar je uit kunt gaan of chillen dicht moesten? En dat we zélfs een avondklok kregen! 

 

Nu we gelukkig langzaam teruggaan naar de samenleving die we kennen is het de vraag: gaan we terug naar het oude bekende of grijpen we deze kans om de samenleving te veranderen? 

 

Een crisis is namelijk een goede aanleiding om grote veranderingen in de maatschappij door te voeren. Zie het als een soort reset knopt die kansen biedt tot verandering. Een bekende uitspraak van politici is dan ook “never waste a good crisis”. Dit is namelijk hét moment om eens kritisch te kijken naar hoe we met onze stad om willen gaan. Hoe willen we dat het Amsterdam van de toekomst eruit komt te zien? 

 

De komende jaren staan er behoorlijk wat uitdagingen te wachten in onze stad. Denk aan klimaatverandering, de krapte op de woningmarkt en de drukte in de stad. Jullie als generatie van de toekomst gaan hier over nadenken om zelf te bepalen hoe jullie toekomst eruit komt te zien! 

 

Hoe ziet de stad Amsterdam, de stad van de toekomst eruit? Als we de kans krijgen om haar opnieuw in te richten; kritisch te kijken naar hoe we nu met diverse sectoren, en vraagstukken omgaan, hoe zouden we haar dan inrichten? 

 

Dit jaar werken we samen met drie toffe bedrijven met elk een unieke challenge! 

 

Lees hier alles over de challenge van Rooftop Revolution, hier over de challenge van Stichting !WOON en de derde challenge dit traject is voor Paradiso Amsterdam! Waar je hier alles over kunt lezen.

Rooftop Revolution: De daken op!

Challenge 1: Rooftop Revolution 

 

Hoe vaak ben jij op een dak te vinden? Waarschijnlijk niet zo vaak! Best jammer, want er ligt ruimte voor heel veel moois! Dat is precies dan ook de droom van Rooftop Revolution: dat mensen anders gaan denken over de waarde van daken. Wist je dat er in Nederland meer dan 400 km2 aan plat dak is? Dat zijn zo’n 60.000 voetbalvelden! En op heel veel van die daken kunnen we nieuwe mooie dingen maken! Rooftop Revolution vindt dat we wat moeten doen met die daken en dat er in ieder geval veel meer groene daken moeten komen in Nederlandse steden. Wat dacht je van een moestuin, een daktuin, of zelfs een heel park? 

 

Maar je zou ook kunnen sporten op een dak, elkaar kunnen ontmoeten in een dakrestaurant, of naar een voorstelling gaan op grote hoogte. Verder kan je op daken energie opwekken met zonnepanelen, of regenwater opslaan, en dat is weer goed en gezond voor de toekomst van de aarde. En eerlijk is eerlijk: groene daken zien er toch veel leuker uit! Weg met de puntdaken, en welkom platte groene levendige daken! 

 

In de grote steden, zoals Amsterdam, heeft niet iedereen een eigen dak. Vaak wonen er meerdere gezinnen in een pand met verschillende appartementen. Logisch dat niet iedereen bezig is met het dak. En soms is het dak ook niet van jou, maar van een verhuurder, of een school, of een gemeente. En die weten misschien nog helemaal niet wat er allemaal kan op een dak, Maar dat zou wel moeten volgens Rooftop Revolution! 

 

Iedereen – en in het bijzonder de jongere generatie – zou zich bewust moeten zijn van de mogelijkheden van het dak.  

 

Maar wat is nou de challenge? 

 

Challenge: De studenten mogen manieren voor Amsterdammers verzinnen waardoor ze gaan nadenken over het anders gebruiken van daken. Namelijk dat ze het dak kunnen gebruiken voor: (1) groen, bloemen, planten, of zelfs bomen (biodiversiteit), en ook (2) ontmoeting en (3) sporten (recreatie). Rooftop Revolution zou graag willen dat jullie in ieder geval vanuit de jonge Amsterdammers zouden willen nadenken. Het helpt om te bedenken hoe zou je jezelf en je vrienden bewuster zou kunnen maken? En áls het lukt: hoe zouden middelbare scholieren, of ouders, opa’s en oma’s bewuster kunnen worden? Denk hier out of the box, je mag creatief zijn! Hoe zou je de stad Amsterdam (en misschien wel daken?) in kunnen zetten om dit te doen?  

Stichting !WOON: De woonplek van de toekomst

Challenge 2: Stichting !WOON 

 

Wonen en werken, wonen en studeren, wonen en met vrienden chillen. En dat allemaal op één plek: thuis. De afgelopen tijd is de scheidingslijn tussen woon en studie- en werkplaats soms vervaagd. Ook studeren en werken we steeds meer digitaal. We hoeven niet allemaal meer naar werk, of school toe te gaan om te werken of studeren! Maar met deze veranderingen in de samenleving moeten we ook onze leefomgeving anders gaan indelen. Want niet ieder huis is geschikt om dit allemaal bij elkaar te doen. En niet álle beroepen kunnen hun werk makkelijk van achter hun computer uitvoeren – denk aan kappers, meubelmakers, of verpleegkundigen.  

 

Wat is hun plek in de steeds verder digitaliserende samenleving? En hoe profiteren zij mee van de steeds flexibelere manieren waarop we kunnen studeren, wonen en werken? 

 

Dus… Hoe woont de Amsterdammer in de toekomst? Als steeds meer mensen vanuit huis studeren en werken, en er gebeurt steeds meer digitaal, hoe moet deze omgeving er dan uitzien? En wat betekent dit dan voor fysieke beroepen? En hoe studeren praktijkgerichte studenten vanuit huis? 

 

De challenge is:  Ontwikkel je eigen woonconcept! Hoe ziet jouw ideale omgeving eruit waar je kunt wonen, studeren en werken? De studenten hebben een carte blanche wat betreft creativiteit en mogelijkheden!

Challenge Paradiso: Inclusiviteit en diversiteit

Challenge 3: Paradiso 

Paradiso, ben jij er al eens geweest? Het is die oude kerk, het bekendste poppodia van Amsterdam, en zit ook lekker centraal: vlakbij het Leidseplein in Amsterdam. 

 

Paradiso is populair over heel de wereld. De grootste artiesten hebben hier opgetreden: van Kayne West tot Adele tot rapper Donnie. En wist je dat Paradiso al meer dan 50(!) jaar bestaat? Paradiso is een plek waar veel Amsterdammers, en ook niet-Amsterdammers(!), samen genieten van muziek. Dat Paradiso Amsterdam op de kaart zet, dát is nu wel duidelijk. 

 

De Nederlandse bevolking is etnisch cultureel, en religieus divers. Voor Amsterdams geldt datzelfde. Paradiso wil een plek zijn waar iedereen zich welkom voelt en een plek zijn waar verschillende Amsterdammers elkaar ontmoeten. Van Amsterdammers uit Noord tot Nieuw-West. En van Zuid tot Zuid-Oost. Ze ontmoeten elkaar al regelmatig bij de Paradiso, maar dat mag nóg meer! Paradiso is in het bijzonder benieuwd naar hoe jonge Amsterdammers elkaar meer kunnen ontmoeten. En daar hebben ze de Made by’ers, hulp voor nodig! 

 

En wat is de challenge? 

 

Challenge: Hoe zorgen we ervoor dat verschillende soorten jonge Amsterdammers elkaar nóg vaker tegengekomen in de Paradiso? Wat is hiervoor nodig? 

 

Bedenk hiervoor een inclusieve programmering voor op de vrijdagavond! De studenten mogen de hele avond invullen en bepalen hoe Paradiso eruit komt te zien! 

Het thema en de challenges: alles over nepnieuws en desinformatie!

Ook dit traject gaan de deelnemers weer aan de slag met verschillende challenges die gekoppeld zijn aan één centraal thema, en deze keer is dat: nepnieuws en desinformatie!

 

Nepnieuws en desinformatie, je hoort er steeds meer over. En hoewel het geen nieuwe fenomenen zijn (het bestaat al zelfs sinds het Oude Egypte, kun je het je voorstellen?), is de hoeveelheid desinformatie en nepnieuws die verspreid wordt toegenomen. Helemaal sinds de komst van sociale media. En doordat de technieken om beeld en geluid te manipuleren steeds beter worden, wordt het lastiger om te achterhalen wat waar is en wat niet.  

 

Kortom: het wordt steeds gemakkelijker om te maken en steeds lastiger om te herkennen. Misschien heb jij zelf ook wel eens nepnieuws of desinformatie voorgeschoteld gekregen. Dat je even ging twijfelen, of dat je niet zo goed wist wat je moest geloven.  

 

Maar.. Wacht even.. Wat is nu het verschil tussen desinformatie en nepnieuws? Desinformatie is informatie die met opzet wordt gemaakt en verspreid. Bijvoorbeeld om geld te verdienen of om een land/politieke partij/persoon schade aan te richten. Nepnieuws daarentegen gaat over verkeerde informatie en wordt vaak gelinkt aan leugens of onjuiste journalistiek. Het wordt echter niet met specifieke opzet verspreid.  

 

Maar voor allebei geldt: hoe weet je nou écht was het is? Hoe kun je het herkennen? En wat is dan wél betrouwbaar nieuws? En áls je desinformatie herkent: wat doe je? Deel je het, of juist niet. Aan wie kun je vragen stellen, of je uitspreken als je het niet eens bent? Hoe voorkom je misschien zelfs wel dat je het gelooft? Allemaal vragen waar jullie mee aan de slag gaan!  

 

Steeds meer organisaties en bedrijven vinden het gelukkig ook belangrijk dat mensen beter geïnformeerd zijn over wat het is, en hoe je het kunt herkennen. En jullie gaan deze bedrijven en organisaties daar de komende weken mee helpen. We hebben er zin in!

Wil je meer lezen over de individuele challenges waarmee de studenten dit traject aan de slag gaan? Dat kan hier (voor de challenge van de Gemeente Amsterdam), hier (voor de challenge van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid), of hier (voor de challenge van NOS Stories)!

NOS Stories: Aan de slag met zelf nieuws maken! Hoe maak je nieuws dat jij en je vrienden interessant vinden, én dat betrouwbaar wordt gevonden?

Uit recent onderzoek van Motivaction blijkt dat het vertrouwen in nieuws onder jongvolwassenen (yes, dat zijn mensen die even oud zijn als jij en je groepsgenoten) het minst groot is. Maar waar dat door komt? Nepnieuws? Desinformatie? Of ligt het aan iets anders… 

Het team van NOS Stories wil heel graag jullie mening en advies over wat volgens jullie betrouwbaar nieuws is, en welke nieuwsonderwerpen/thema’s jij en je groepsgenoten interessant en belangrijk vinden.  

Daarom, [tromgeroffel]…. De vraag aan jullie!  

Challenge: ‘Hoe kan NOS Stories een nieuwsitem maken dat jij en je groepsgenoten interessant vindenén wat als betrouwbaar/te vertrouwen wordt gezien?’  

Hiervoor gaan jullie gaan zelf in huid van nieuwsmaker kruipen en een nieuwsitem bedenken en uitwerken. Online, voor op YouTube. En let op: hoe zorg je ervoor dat het item betrouwbaar is, en dat jouw leeftijdsgenoten zien dat jouw nieuwsitem feitelijk juist is? Dat JIJ betrouwbaar nieuws maakt?  

Challenge Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: een Toolbox ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je vrienden weerbaar zijn tegen desinformatie en complottheorieën!

Stel, je beste vriend(in) steeds vaker via WhatsApp berichten deelt over een nieuwe theorie die niet klopt. De berichten met informatie die hij/zij deelt zijn onsamenhangend en je hebt het gevoel dat ze niet op de waarheid berusten omdat je ook geen betrouwbare bronnen kunt vinden. Het zit je niet helemaal lekker, je krijgt steeds meer het gevoel dat hij/zij de realiteit een beetje kwijt aan het raken is. De berichten die gedeeld worden, zijn ook steeds bozer van aard. Je begint je zorgen te maken. Kan het zijn dat jouw beste vriend(in)  de grip op de realiteit aan het kwijtraken is? 

 

Challenge: Kunnen jullie als groep handvatten of een toolbox ontwikkelen waardoor jouw beste vriend(in) niet verder verleid wordt en de grip op de realiteit verliest? Hoe zorg je ervoor dat hij of zij weer kritisch kan nadenken?’  

Hoe kan de Taskforce Digitale Veiligheid van de Gemeente Amsterdam jongeren stimuleren om kritisch te kijken naar het nieuws dat ze consumeren?

Challenge  

Stel, het is 1 april en de avondklok is net weer verlengd. De politie en de gemeente verwachten dat hierdoor rellen zullen ontstaan in Amsterdam. Ze verwachten daarbij ook dat er veel desinformatie verspreid zal worden: via Whatsapp, Snapchat, Instagram en TikTok  

 

De gemeente Amsterdam en de politie vinden het belangrijk om duidelijk te maken richting jonge Amsterdammers (16 – 25 jaar) wat hún kant van het verhaal is. Ze willen een goed tegengeluid bieden. Maar de vraag is hoe ze dat het beste kunnen doen?  

 

Challenge: Bedenk 3 acties die de communicatieadviseur van de gemeente kan uitvoeren om jou en jouw groepsgenoten op een aansprekende manier kritisch te laten kijken naar de berichten over de Amsterdamse rellen.’  

 

Weten wat de studenten vorig jaar hebben gedaan? We hebben gekeken naar de digitale transformatie

Het thema van traject 9 was de digitale transformatie en we stelden de studenten de vraag: “ben jij klaar voor de digitale toekomst?”  De digitale toekomst lijkt een ver-van-je-bed-show, maar deze toekomst is dichterbij dan we denken! We kijken allemaal weleens Netflix. Ook bestellen we wel eens een product via Amazon of een andere webwinkel. Iets dichter bij huis heb je vast ook weleens contact met je bank of telefoonprovider.  Traject 9 was in samenwerking met I.AMDIGITAL. 

 


De challenge waar de studenten zich acht weken over hebben gebogen is: “Bedenk creatieve oplossingen om mbo-studenten te stimuleren DIGITAL READY te worden”. Hierbij zijn drie doelgroepen aangebracht voor een variëteit aan oplossingen.

 

 

 

Challenge 1: mbo-studenten

Drie groepen zijn van start gegaan met challenge 3. Een van de groepen Deze heeft een platform om digital ready te worden voor studenten uitgedacht. Dit om studenten te motiveren, verder te kijken naar de toekomst en bewustwording over minder fysieke lessen in de toekomst. De promotie doen zij via flyers online en fysiek op drukke plekken in de stad. Dit met de slogan: WE ARE DIGITAL! Het voordeel is dat een platform handig en schaalbaar is, volgens I.AMDIGITAL. 

 


 
‘Vanuit de groep complimenten aan I.AMDIGITAL voor de mogelijkheid van een challenge, en ook complimenten en dank aan Made by 020 voor deze mooie kans.’ – deelnemer Made by 020 
 

 


Ook is er een Next Gen app ontwikkelt door mbo-studenten voor studenten. Deze app geeft de studenten een voorsprong op andere studenten. De app biedt uitleg door middel van beeld. Je ziet als resultaat korte video’s met uitleg. Veel studenten hebben geen idee hoe Excel en Adobe werken. En daarnaast duurt een YouTube tutorial lang en zijn deze niet optimaal voor de doelgroep.  

 

 

Challenge 2: docenten

Aan de challenge met de doelgroep docenten hebben twee groepen gewerkt. De studenten constateerde dat de kwaliteit van het onderwijs op het spel staat. En daarnaast kunnen de docenten meer dan ze denken! Daarom heeft een groep zich gestort op een combinatie van een online en offline campagne met flyers en video’s. Het doel van de campagne is om de docenten in te laten zien hoe ze elkaar kunnen helpen en onderling kunnen inspireren. Of wellicht kan deze groep de quiz van de andere groep gebruiken. Zij hebben een Kahoot! quiz gemaakt. Dit om spelenderwijs de docenten digitaal ready te maken. Aan de hand van de uitkomsten wordt scholing, trainingen en/of cursussen aangedragen.  

 

 

‘We hebben als groep een inspirerende tijd gehad! Als leuk ervaren en was ook een leuke groep.’ – deelnemer Made by 020

 

 

Challenge 3: ouders/familie 

Aan deze challenge hebben drie groepen gewerkt met creatieve mooie uitkomsten. Met als één van de resultaten de ontwikkeling van een App voor Apps die handig zijn. Weet de juiste App te vinden. Vragen en een spelelement leiden je door de tool heen en leveren ook nog een data op. Ook is een enquête tool Digital Smarter speciaal tot stimulans van de digitale skills ontworpen. Enquête biedt een goede eerste stap waar te beginnen en waar behoefte aan is. En een mooie campagne is bedacht doormiddel van een combinatie van de traditionele offline en hierbij online tools communicatiemiddelen. De campagne laat in beeld de tegenstelling zien tussen behoefte en herkenbaarheid. Wanneer je informatie digitaal op orde is en je de juiste digitale skills hebt dat je extra tijd heb, naast dat je bureau er opgeruimd uit ziet, voor een extra kopje koffie.

 

 

‘Overall aan gedacht! En ook gekeken hoe dit te doen met een laag budget. Goed opgemaakt en ook de menselijke maat meegenomen! Doelgroep goed gekozen en ook goed beeld neergezet.’challengehouder I.AMDIGITAL 

 

 

 

Het 9e traject gaat van start, en dit jaar met een leuke online editie. Nieuwsgierig? Klik hier om meer te lezen!

Het 9e traject gaat vanavond op 28 oktober van start! Made by 020 is hét talent en ontwikkelingsprogramma voor mbo-studenten in de stad Amsterdam die willen werken aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling!

 

 

Tijdens dit traject leren de studenten vaardigheden die ze niet altijd leren in de schoolbanken. Vaardigheden als presenteren, netwerken en solliciteren zijn vaardigheden die de studenten tijdens het traject, maar ook na hun studie goed kunnen inzetten bij het zoeken van een baan!

 

 

Ieder jaar wordt er een thema gekoppeld aan het traject, dit jaar is dat thema niets minder dan… de digitale transformatie! Dit thema is voortgekomen uit een mooie samenwerking met de challengehouder van dit traject: I.AMDIGITAL. Zij willen dat iedereen op de arbeidsmarkt zich bewust is van de digitale transformatie en de benodigde digitale skills. Om dit te bereiken wordt de hulp van mbo-studenten ingezet! De studenten gaan onder begeleiding van peer coaches werken aan de challenge voor I.AMDIGITAL en zullen na acht weken hun prachtige ideeën en creatieve oplossingen presenteren.

 

 

Maar waarom nou het thema ‘de digitale transformatie’? De arbeidsmarkt verandert in een heel snel tempo, maar hoe kunnen we aan de rest van Nederland duidelijk maken hoe belangrijk dit is? Hoe kunnen mbo-studenten helpen om de transformatie op de arbeidsmarkt te versnellen en vergroten? De digitale transformatie biedt juist vele kansen. Door mensen goed op de komende veranderingen voor te bereiden kunnen we deze kansen grijpen. Op dit moment heeft namelijk niet iedereen helder hoe nieuwe technologieën vertaald kunnen worden naar nieuwe mogelijkheden. En daarom de vraag… ‘ARE YOU FUTUREPROOF?’.

 

 

De komende acht weken gaat de studenten zich inzetten om de digitale transformatie meer onder de aandacht te brengen onder studenten. Wil je graag op de hoogte blijven? Volg dan de wekelijkse updates hier op de website!

 

Benieuwd naar het vorige traject? Bekijk dan het jaarboek van 2019/2020!
Meer lezen over Made by 020 kan hier.

 

 

Check hier alvast een preview over onze challengehouder I.AMDIGITAL!

Bedenk een manier waarop AFWC buurthuisjes (die zorgen voor een duurzamere omgeving), een sociale functie kan geven voor buurtbewoners.

De Amsterdamse Federatie voor Woningbouw Corporaties (AFWC) is momenteel druk bezig met de energietransitie. Amsterdam heeft namelijk als doel om in 2050 CO2-neutraal én in 2040 aardgasvrij te zijn. Oftewel: er is werk aan de winkel!

 

Het duurzame alternatief voor aardgas is stadswarmte. Stadswarmte is warmte die vrijkomt bij fabrieken en bedrijven tijdens de verbranding van afval en de productie van stroom. Als gevolg van het overgaan op stadswarmte komen er in buurten een soort huisjes ter grootte van een garagebox te staan om deze warmte op te slaan. Ze komen vaak op een plek te staan waar momenteel een parkje of speeltuin is. Voor de buurt niet erg fijn.

 

Daarom wil AFWC dat de studenten nadenken over op welke manier zij de huisjes een nieuwe functie kunnen geven in de buurt waardoor buurtbewoners er ook echt wat aan hebben. Op welke manier kunnen de huisjes een sociale functie krijgen in de buurt en ook nog zorgen voor meer draagvlak creëren onder buurbewoners voor de energietransitie?

Bedenk hoe Picnic via de app haar klanten kan motiveren om te kiezen voor duurzaamheid.

Online supermarkt Picnic vindt het milieu belangrijk. Zo bezorgen ze hun boodschappen in 100% elektrische autootjes (je hebt ze vast wel eens zien rijden) en gaan ze voedselverspilling tegen doordat ze geen winkels hebben. Maar ze willen meer, en dus hebben ze gevraagd of deelnemers van Made by 020 hierover kunnen meedenken.

 

De vraag is op welke manier Picnic haar klanten via de app kan motiveren om duurzame keuzes te maken. Omdat ze op deze manier alle klanten goed kunnen informeren, en de app is de kern van hun communicatie met alle klanten.

 

De teams kiezen uit de volgende vragen:

  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om gezonder te eten?
  • Hoe kan Picnic klanten helpen food-waste te verminderen?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren milieubewuste keuzes te maken?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om diervriendelijke keuzes te maken?

Bedenk een event voor jongeren in Eye Filmmuseum, waarin klimaatverandering & film- en beeldcultuur centraal staan.

Klimaatverandering is de afgelopen tijd een ontzettend relevant thema geworden onder andere door klimaatspijbelaars, klimaatmarsen en klimaatakkoorden. Eye vraagt dit najaar in hun programmering aandacht voor dit thema. Eye vraagt aan de deelnemers van Made by 020 om na te denken over een innovatief, creatief en spraakmakend event rondom dit thema. Voor jongeren – door jongeren.

 

Met alleen het onderwerp klimaatverandering, gaan de studenten nadenken over hoe je een onderwerp verandert naar een evenement. Hoe begin je, hoe communiceer je dit aan de doelgroep en wat heb je allemaal nodig? Ze mogen hun ideeën pitchen bij de opdrachtgever die vervolgens ook gaat kijken of het écht georganiseerd kan worden.

Hoe kan de gemeente Amsterdam vuurwerkoverlast tijdens Oud en Nieuw op positieve wijze verminderen?

In Nederland vieren we oud en nieuw met heel veel vuurwerk. Het is voor veel mensen een
traditie, het hoort bij de Nederlandse cultuur. Maar vuurwerk kent ook negatieve en onveilige gevolgen. Elk jaar raken honderden mensen (zwaar) gewond, is er overlast voor mensen en dieren, en is er voor honderdduizenden euros schade. De gemeente Amsterdam werkt aan een oplossing voor de jaarlijkse vuurwerkoverlast. En vraagt aan de studenten om mee denken. De gemeente wil weten wat jongeren belangrijk vinden tijdens de
viering van Oud en Nieuw. Hoe ziet een viering zonder vuurwerk er volgens jongeren uit om toch een leuke jaarwisseling te hebben?

Adviseer de EK voetbal 2020 organisatie over hoe zij voetbalfans ontvangen en entertainen tijdens dit belangrijke kampioenschap.

De organisatie van het EK voetbal 2020 in Amsterdam is een grote uitdaging. Er komt veel bij kijken op het gebied van veiligheid, mobiliteit en entertainment. Daarom zijn er verschillende partijen die samen het EK voetbal in Amsterdam organiseren. Dit zijn de Johan Cruijff Arena, de KNVB  en de gemeente Amsterdam. Twintig Made by 020 deelnemers bezoeken de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Estland en ondergaan de zogenaamde fan-journey. Wat verwachten ze en ervaren ze als ze onderweg zijn vanaf school of huis naar hun stoeltje in het voetbalstadion tot het moment dat het eindsignaal heeft geklonken? Wat zien ze allemaal, wat vinden ze daarvan en wat kan er eventueel beter/anders worden georganiseerd? Op basis hiervan brengen ze een visueel uitgewerkt advies uit aan de organisatie.

 

 

Bedenk duurzame oplossingen voor verschillende plekken waar je als passagier in de Schiphol terminals langskomt.

In opdracht van Royal Schiphol Group bedenken twee teams creatieve duurzame oplossingen voor verschillende plekken in de passenger terminals. Voor Schiphol Group is duurzaamheid een  belangrijk thema. En juist omdat zij zo groot zijn kunnen ze veel winst boeken op dit gebied. Als passagier leg je een weg af vanaf je huis tot aan de vliegtuigstoel, de zogenaamde passenger journey. Schiphol Group vraagt aan onze deelnemers mee te denken over het verduurzamen van uiteenlopende zaken die je als passagier tijdens deze journey tegenkomt. Ook zijn ze op zoek naar creatieve ideeen om passagiers duidelijk te maken wat er al gebeurd aan duurzaamheid op de luchthaven en hen hierbij te betrekken.

Op welke manier kan zorginstelling Cordaan gebruik maken van social media om het imago van de zorg te verbeteren en jonge mensen enthousiast te maken voor een baan in zorg?

Er werken te weinig mensen in de zorg; er staan tienduizenden vacatures open en mogelijk zijn er in de toekomst nog duizenden extra medewerkers nodig. Een groot probleem voor de zorg in het vinden van genoeg personeel is het stoffige (en soms zelfs negatieve) imago. Dit komt deels door de vele negatieve berichten in de media over werken in de zorg: over bijvoorbeeld de hoge werkdruk en slechte salarissen. Dat is precies het imago waar de opdrachtgever van deze challenge, Cordaan, vanaf wil. Cordaan wil de positieve kanten van het werken in de zorg belichten op social media kanalen. Cordaan willen graag advies van de studenten over hoe ze deze postieve kanten van werken in de zorg uit kunnen dragen op social media.

Informatiepresentatie voor studenten

Klik hier: Informatiepresentatie Made by 020 voor studenten voor meer informatie en uitleg over de aankomende lichting.

Wil jij meedoen aan Made by 020? Dat kan! We gaan weer van start op 8 maart 2022. Meld je aan via dit formulier.

 

Bedenk een creatieve oplossing voor woningbouwcoöperaties om tijdelijke woonruimte aan te bieden waar huurders kunnen wonen als hun woning verbouwd wordt.

AFWC is de koepelorganisatie die ALLE coöperaties in Amsterdam vertegenwoordigd. Zij hebben gevraagd of  studenten van Made by 020 een creatieve oplossing willen bedenken voor woonruimte waar huurders tijdelijk kunnen wonen als hun huis verbouwd wordt. Ze willen graag gebruik maken van de creativiteit van jongeren en hen vernieuwende ideeën laten bedenken. Zo hopen ze dat er nieuwe ideeën komen voor tijdelijke woningen waardoor de wachtlijst voor woningen niet verder oploopt.

 

 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het toerisme in Amsterdam duurzamer wordt?

Het aantal toeristen in ons land is in 2017 explosief gestegen, Amsterdam blijft met grote voorsprong de populairste bestemming in Nederland. Amsterdam wil graag flink inzetten om het toerisme in de stad steeds duurzamer te maken. Studenten van Made by 020 gaan met bedrijven in de stad meedenken hoe zij kunnen bijdragen aan het verduurzamen van het toerisme in Amsterdam.

Bedenk een oplossing voor de mismatch tussen jongeren en grote Retail bedrijven.

Blokker bestaat inmiddels al meer dan 120 jaar en is een grote landelijke werkgever momenteel werken er ruim 5.000 mensen. Blokker lijkt misschien niet het eerste bedrijf waar jongeren aan denken om te gaan werken, maar ze bieden veel leer- en werkplekken voor jongeren (BOL en BBL). Blokker is dus een belangrijke werkgever voor jongeren. Grote retail bedrijven zoals Blokker maar ook bijvoorbeeld de Albert Heijn of Kruidvat merken dat veel jongeren maar kort blijven werken bij, vaak, hun eerste werkgever.

Blijkbaar is er een mismatch tussen de verwachtingen van jongeren en wat een werkgever aanbiedt. Blokker is daarom benieuwd wat jongeren verwachten van een werkgever en hoe zij denken dat Blokker ervoor kan zorgen dat jongeren langer werkzaam blijven.

Hoe zou een museum er volgens jou er in de toekomst uitzien om een belangrijke plek in de stad te zijn voor jongeren?

Het Stedelijk Museum is dé plek waar iedereen moderne en hedendaagse kunst en vormgeving kan ontdekken en beleven. De missie van het Stedelijk is om het leven van mensen te verrijken met moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. Het Stedelijk heeft hierin een voortrekkersrol op het gebied van kunst en vormgeving. Het Stedelijk wil deze voortrekkers rol graag vasthouden en een belangrijke plek in de stad zijn voor alle verschillende groepen mensen. Jongeren zijn voor het Stedelijk hierin heel belangrijk! Het Stedelijk vraagt daarom de jongeren van Made by 020 om met hen mee te denken over de toekomst en na te denken hoe zij denken dat een museum er in de toekomst uitziet om een belangrijke plek in de stad te zijn voor jongeren.

Hoe zorg je ervoor dat startende mbo-studenten kiezen voor een baan in de ouderenzorg?

In de kranten lees je er de laatste tijd veel over, er zijn grote tekorten in de zorg. De bevolking wordt steeds ouder, waardoor er meer hoogbejaarden zijn die zorg nodig hebben. Veel mbo-studenten die een zorgopleiding hebben gevolgd willen liever in een ziekhuis werken dan in de ouderenzorg. Dit komt omdat jongeren vaak geen duidelijk beeld hebben van het werken met ouderen. Door series op Netflix en TV lijkt het werken in het ziekenhuis juist heel leuk en uitdagend. Hierdoor spreekt het veel jongeren niet aan om te werken met ouderen. Vaak starten mensen pas na hun 40ste met een loopbaan in de ouderenzorg. Het is eigenlijk juist een hele prettige baan waar je veel waardering voor krijgt en heeft vaak ook veel voordelen ten opzichte van het werken in een Ziekenhuis. Als één van de grootste zorgorganisaties van Amsterdam wil Cordaan in gesprek met jongeren over de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat meer jongeren kiezen voor een baan in de ouderenzorg. Cordaan doet er veel aan om het imago van het werken in de ouderenzorg te verbeteren. Cordaan wil graag dat studenten van Made by 020 hierover met hen meedenken.

Op welke manier kun je jongeren enthousiasmeren om de MBO Card te gebruiken?

Voor alle opleidingen in het mbo geldt dat vindingrijkheid en originaliteit onmisbaar is. Met de MBO Card, die wordt uitgegeven door het, wordt de drempel voor studenten verlaagd om op zoek te gaan naar kunst- en cultuuruitingen die ze aanspreken of inspireren. Het CJP moedigt tegelijkertijd culturele organisaties aan om speciale programma’s en voorstellingen te ontwikkelen die passen bij de belevingswereld van jongeren. Maar hoe zorgen we ervoor dat jongeren weten wat ze allemaal met hun MBO Card kunnen doen en ze deze kaart meer gebruiken?

“Hoe kan de Amsterdamse toerismesector ervoor zorgen dat er minder geschieden werelden ontstaan tussen toeristen en Amsterdammers?”

Het aantal toeristen in ons land is in 2017 explosief gestegen Amsterdam blijft met grote voorsprong de populairste bestemming. De drukte in de stad Amsterdam is volgens sommige mensen onleefbaar. De vraag is dan ook, hoe kunnen we deze negatieve drukte omkeren in iets positiefs. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Amsterdammers juist meer plezier beleven aan alle mooie plekken die er zijn waar vaak alleen maar toeristen komen?  Hoe kan bijvoorbeeld een hotel zoals het Amstel hotel of het Conservatorium hotel bijdragen aan een prettige woonomgeving voor de Amsterdammer?

“Ontwikkel een product waarmee bewoners van de Blauwvoetstraat in Nieuw-west enthousiast gemaakt worden om hun woning aan te sluiten op stadswarmte”

Het omschakelen van gaswarmte naar stadswarmte is voor veel huidige huurwoningen een hele klus. Er moet namelijk heel wat verbouwt worden in de huizen om stadswarmte mogelijk te maken. Deze verbouwingen kunnen tot wel 3 maanden duren. Je kan je vast wel voorstellen dat niet iedereen die in een huurwoning woont daar zin in heeft. Daarom is het van belang om de bewoners goed te informeren over deze veranderingen.

“Bedenk een programma voor jongeren bij het Stedelijk Museum waardoor jongeren sneller het museum bezoeken met hun mbo-card”

Voor alle opleidingen in het mbo geldt dat vindingrijkheid en originaliteit onmisbaar is. Met de MBO Card, die wordt uitgegeven door het CJP, wordt de drempel voor studenten verlaagd om op zoek te gaan naar kunst- en cultuur die ze aanspreken of inspireren. Het CJP moedigt tegelijkertijd culturele organisaties aan om speciale programma’s en voorstellingen te ontwikkelen die passen bij de belevingswereld van jongeren. Maar wat vinden jongeren interessant en hoe willen zij een museum beleven?

“Hoe kunnen we voorkomen dat jongeren in de schulden komen door hun smartphone?”

Maar liefst de helft van de Amsterdamse jongeren tussen de 18 en 27 jaar verkeert in schulden. De oorzaken zijn vaak alledaags: het afsluiten van een telefoonabonnement waarvan de rekening automatisch wordt afgeschreven, spullen online bestelen en achteraf betalen of net te dure kleding pinnen waardoor je ongemerkt in het rood komt te staan. Het hebben van schulden veroorzaakt stress, en kan zelfs leiden tot slechte schoolresultaten en -uitval. Redenen genoeg om schulden onder jongeren te voorkomen. Hoe zorgen we ervoor dat minder Amsterdamse jongeren in schulden belanden door hun smartphone?

“Ontwikkel een campagne waarmee je vmbo’ers warm maakt voor een mbo-opleiding in de bouw en techniek”

Tegenwoordig kan je geen krant meer open slaan zonder een artikel te lezen over de te korten aan personeel in de bouw en techniek. De grootste oorzaak hiervan is de afname in het aantal studenten met een opleiding in deze sector. Ze kiezen eerder voor andere mbo-opleidingen of kiezen er voor door te studeren in een andere sector. Waar ze in 2008 nog 4 klassen konden vullen, is dat in 2016 nog maar 1.

Meld je nu aan voor traject 10 van Made by 020!

Het nieuwe programma start op 3 maart met een feestelijke online kick-off. Vervolgens heb je een wekelijkse online bijeenkomst via Zoom op een vaste avond met je team, waar je leert netwerken, presenteren en bij het bedrijfsleven langsgaat om een maatschappelijke uitdaging op te lossen!

 

Je bent welkom met elke mbo-opleiding en opleidingsniveau. Deelname is gratis, we vragen alleen je tijd, inzet en gezelligheid.

 

Made by 020 is een project van de Gemeente Amsterdam. Alle informatie zal alleen voor gerelateerde doeleinden gebruikt worden. Met de inschrijving geef je toestemming om informatie over je deelname te delen op onze website en andere uitingen.

    Accepteert u dat we uw ingediende informatie opslaan? Daarmee kunnen we reageren op uw vraag en uw registratie verwerken. Lees ons Privacybeleid voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens. U kunt onze Privacy Tools gebruiken om toegang tot uw gegevens te krijgen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe kan de drempel verlaagd worden voor jongeren tussen de 16 en de 25 jaar om de grote Amsterdamse culturele instellingen te bezoeken?

Kunst en cultuur creëren schoonheid en geven je een andere blik op het leven. Ze maken je creatief, prikkelen je, laten je reflecteren op je eigen leven en de wereld om je heen. Dat komt niet alleen van pas in je verdere loopbaan, maar kan ook bijdragen aan je persoonlijke groei. Amsterdam heeft wereldberoemde musea, orkesten en theatergroepen. Toch lopen jongeren tussen de 19 en 25 jaar de deuren van grote culturele instellingen in Amsterdam niet plat. Hoe komt dat? Zijn ze te duur? Te ver weg? Te ouderwets? Zoek met leeftijdsgenoten naar manieren om jongeren, kunst en cultuur weer bij elkaar te brengen!

Hoe kunnen bewoners met geestelijke klachten beter aansluiting vinden bij hun buurtbewoners?

Sommige mensen in Amsterdam hebben last van een ‘burn out’, depressie of andere psychische klacht. Misschien ken je zelf ook wel iemand die hier mee zit. Er zijn veel organisaties die hard werken om deze mensen te helpen, bijvoorbeeld om zelfstandig in een huis te wonen. Dit kan extra moeilijk zijn, omdat ze naast hun problemen soms grote eenzaamheid ervaren. Zo is het in zo’n situatie niet altijd makkelijk om contact met de buren te maken en bestaat er de angst voor het (voor-)oordeel dat mensen over ze hebben. Zorg dat hier verandering in komt! Want Amsterdam is een stad waarin iedereen erbij hoort.

Agressie tegen mensen in uniform: wat kunnen we er aan doen in Amsterdam?

De gemeente Amsterdam zegt dat in Amsterdam jaarlijks 42 procent van de medewerkers in een publieke functie wel eens te maken heeft met verbaal geweld, 10 procent krijgt te maken met serieuze bedreigingen en 6 procent met fysiek geweld.

Hoe kan financiële informatie toegankelijk gemaakt worden voor laaggeletterde Amsterdammers?

Iedereen in Amsterdam heeft recht op een gezond financieel leven.

Hoe zorgen we ervoor dat de inwoners van Amsterdam minder energie verstoken zodat hun energierekening omlaag gaat?

Er zijn een heleboel dingen die je kan doen om energie te besparen in je huis, waardoor je energierekening omlaag gaat.

Hoe zorg je als organisatie in een diverse stad voor een net zo divers personeelsbestand?

Bedrijven met een diverse groep werknemers doen het vaak beter op allerlei gebieden: ze zijn creatiever, hebben vaak een hogere omzet en meer tevreden medewerkers.

Hoe zorg je als organisatie in een diverse stad voor een net zo divers personeelsbestand?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe zorgen we dat minder Amsterdamse jongeren in schulden belanden?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Op welke vernieuwende manier kunnen jongeren hun digitale vaardigheden ontwikkelen binnen en buiten het onderwijs?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe kunnen we de sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurten bevorderen door bewoners op een verrassende manier kennis met elkaar te laten maken?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe zorgen we ervoor dat in 2025 alle Amsterdammers elektrisch rijden?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen met psychische klachten beter aansluiting kunnen vinden in de buurt?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat statushouders beter aansluiting kunnen vinden in de buurt?

Het is vaak moeilijk voor statushouders om aansluiting in de buurt te vinden waarin ze komen te wonen. Ze spreken vaak nog geen goed Nederlands en moeten nog wennen aan het leven in Amsterdam. Het is jammer als zij hun buren niet goed leren kennen, omdat verbinding juist belangrijk is voor het opbouwen van een nieuw leven. Hoe kunnen we deze verbinding het beste bevorderen?

Hoe zorgen we ervoor dat culturele instellingen toegankelijk zijn voor alle inwoners van Amsterdam?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe zorgen we dat het Amsterdams mbo-talent en het bedrijfsleven elkaar beter kunnen vinden?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de steeds drukker wordende stad leefbaar blijft voor iedereen?

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?